Šel zahradník do zahrady
Výukový program v Chaloupkách v Horní Krupé tentokrát nesl název podle známé lidové písničky „Šel zahradník do zahrady.“ Jak písnička napovídá, probíhal na zahradě. Na úvod jsme si všichni tuto písničku společně zazpívali
a paní lektorka při ní využila předem připravené rekvizity – klobouk, motyku, rozmarýnu v květináči a křen.
Průběh celého projektu byl velice pestrý a velmi dobře připravený.
Při procházení rozlehlou zahradou zaujalo každého žáka jiné místo či zákoutí.
A zahrada v Horní Krupé jich nabízí opravdu nemálo: zeleninové záhony, hmyzí domečky, malé a velké jezírko s vodními rostlinami, komposty, studnu, ovocné stromy, louku, bylinkovou zahrádku. Nechybí ani krásné ohniště, posezení pod vrbovým zastřešením (iglú), zázemí pro ještěrky a hady nebo odpadky uchované dva roky v klecích k pozorování jejich postupného rozkladu.
Děti také lákala nerezová skluzavka, kterou v příhodnou dobu maximálně vyzkoušely.
Jedním z úkolů malých i velkých zahradníků bylo najít správné listy rostlin
a zeleniny, přesně pojmenovat a přiřadit obrázky na patřičné místo na záhoně. Zeleninu vyobrazenou na plakátě v zahradním altánu všichni společně pojmenovali.
Následovala ochutnávka zeleniny, která vhodně doplnila svačinu. Čerstvé mrkvičky, ředkvičky a salát chutnaly všem. Jiné to bylo u kyselé rebarbory, kterou měli všichni možnost ochutnat také.
Konzumenti si zeleninu zkoušeli také porcovat.
Známá pohádka „Jak Křemílek a Vochomůrka zasadili semínko“ účastníky zaujala hlavně proto, že se mnozí podíleli na jejím provedení. Kluci představující Křemílka a Vochomůrku v nápaditých čepičkách vedli zdárně dialog a pečovali společně o zasazené semínko. Pohádku doprovázela písnička „Vstávej semínko holala, bude z tebe fiala…“
Žáci se také učili, jaké jsou možnosti přenosu semen rostlin – větrem, vodou, zvířecí srstí apod. Společnou prací bylo vyprávění příběhu rostlinky s četbou
a přikládáním obrázků ve správné časové posloupnosti. Zajímavé bylo zjištění, že příběh rostlinky vlastně nekončí a stále se opakuje.
Všechny zaujalo netradiční pexeso, kdy hledali dvě nádobky patřící k sobě
podle zvuku. Při hrkání plastovou válcovou krabičkou bylo nutné zvuky dobře rozlišit. Postupně naši badatelé přiřazovali správně také semena a obrázky. Poznávali fazole, okurky, slunečnici a další.
Vlastní výroba novinového květináčku nebyla nakonec až tak složitá, jak se původně jevilo. Jako důležitá pomůcka sloužilo dřevěné válcovité tvořítko.
Květináče si každý naplnil hlínou a mohl si vybrat druh zeleniny, kterou si zasadí.
Na závěr výukového programu v kroužku všichni společně hodnotili
průběh a sdělili, co každého zaujalo nebo bavilo nejvíce.
Paní lektorce jsme poděkovali a její úsilí odměnili zaslouženým potleskem.
Za třídy SIII + SIV + SV+ Z IV
Marie Ledvinková